- Definisi multimedia ialah “Multi” =pelbagai. “Media” =hardware atau software yang digunakan.
- Multimedia terdiri daripada 5 elemen iaitu:
Teks
|
Audio
|
Animasi
|
Video
|
Grafik
|
- Multimedia turut digunakan dalam pelbagai bidang. Contohnya :
Bidang Pendidikan
(dalam bentuk sumber rujukan seperti encyclopedia elektronik, edutainment-pembelajaran
dalam bentuk hiburan, pembelajaran lebih menarik dan efektif)
|
Bidang Perniagaan
(pengiklanan, laman web, papan iklan elektronik, CD, DVD, Animasi tanah
liat, KIOS- bagi mempromosi barangan/perkhidmatan untuk memperoleh
keuntungan)
|
Bidang Kejuruteraan
(Computer-Aided Design atau CAD digunakan untuk reka cipta barangan
sebelum dikeluarkan sebagai satu produk.)
|
Bidang Perubatan
(doktor boleh berlatih untuk melakukan pembedahan berisiko tinggi dengan
menggunakan Virtual Surgery)
|
Bidang Hiburan
(Terdapat pelbagai perisian permainan yang menguji pelbagai kebolehan
pemain cth :FIFA Soccer, Digimon, WWE, filem 3D, 6D)
|
4.1 INTERAKTIVITI MULTIMEDIA
1.
Interaktif merujuk kepada komunikasi dua hala antara
pengguna dengan aplikasi multimedia atau program. Pengguna boleh membuat
kawalan dengan menggunakan peranti input seperti papan kekunci(keyboard),
mikrofon, tetikus(mouse), joy stick(kayu ria), skrin sesentuh (touch screen).
2.
Interaktiviti multimedia terbahagi kepada Interaktiviti
Linear dan Interaktiviti Tidak Linear.
3. Multimedia
Berbentuk Interaktiviti Linear
Pasif (satu hala sahaja) iaitu tidak dapat
mengawal atau berinteraksi dengan kandungan multimedia berkenaan. Contohnya
ialah segala jenis filem atau movie. Multimedia disusun berbentuk jujukan (pengguna
tidak boleh mengawal ke atas jujukan kandungan multimedianya)
4. Multimedia
Berbentuk Interaktiviti Tidak Linear
(NON-LINEAR INTERACTIVITY)
Melibatkan komunikasi dua hala; iaitu pengguna
boleh mendapatkan kandungan multimedia yang diinginkan sahaja dengan
menggunakan butang navigasi atau pautan yang disediakan seperti hypertext.
Contoh aplikasi multimedia berbentuk tidak linear
ialah seperti permainan komputer, perisian kursus, maklumat di mesin KIOS, buku
elektronik dan sebagainya.
4.2
Medium Penyampaian Multimedia
1. Multimedia disampaikan melalui laman web
(internet, perisian pelayar web) dan juga boleh disampaikan melalui cakera
padat (CD, DVD).
2. Web
Base
a)Multimedia
berasaskan laman web adalah kombinasi teknologi multimedia dan teknologi internet.
b) Terdapat pelbagai perisian multimedia yang
menyokong penyampaian multimedia menerusi laman web seperti perisian tambahan
(plug-ins) dan pemain (player) yang membolehkan aplikasi multimedia dapat
dipapar dan disimpan pada kualiti tinggi yang memuaskan.
c)
Contoh plug-ins ialah Java, Flash Player, Media Player, Quick time Player dan Real
player.
d)
Namun, paparan melalui web masih bergantung kepada kelajuan pemindahan data
dalam teknologi internet.
3. CD-base
a) Cakera padat seperti CD, DVD, dan cakera Blu-Ray
digunakan untuk memainkan kandungan multimedia.
b) Terhad kepada bentuk interaktiviti multimedia linear
sahaja.
c) Kualiti multimedia beresolusi tinggi (lebih jelas
berbanding paparan laman web)
d) Kos yang tinggi bagi membeli caka\era padat kerana hanya
boleh menyimpan kandungan multimedia sekali sahaja.
e) Maklumat yang disimpan tidak dapat dikemaskini
menyebabkan ianya cepat luput.
Perbezaan:
|
Web-base
|
CD-base
|
1. Gambar dan video
|
Ukuran resolusi rendah
|
Kualiti lebih tinggi
|
2. Kandungan multimedia
|
Boleh dikemaskini namun, boleh dipadam oleh individu tidak
bertanggungjawab.
|
Disimpan kekal & tidak boleh diubah.
|
3. Kos
|
Boleh dikemaskini mengikut peredaran masa dengan mudah dan
murah.
|
Maklumat cepat luput atau ketinggalan zaman.
Sebarang perubahan
perlu dibuat dan disimpan dalam CD baru= kos meningkat.
|
to be continue..
No comments:
Post a Comment